Rozlišujeme 3 úrovně podpory:

1. úroveň – informace – obsahem této úrovně jsou obecná fakta, při kterých není třeba posuzovat a řešit konkrétní situaci uživatele služby. Informacemi mohou být také konkrétní údaje, které jsou cílené na danou situaci. Tato úroveň podpory nenabízí možnosti řešení.

2. úroveň – rada – rada je orientovaná na dojednané řešení problému. Vychází z konkrétní situace uživatele služby. Je-li to možné, nabízí alternativy řešení. Posuzuje klady a zápory jednotlivých variant řešení. např.: uživatel služby chce ukončit pracovní poměr. Poradce informuje uživatele služby o možných způsobech ukončení pracovního poměru včetně právních následků.

3. úroveň – aktivní pomoc – jedná se o komplexní přístup k řešení problému včetně poskytnutí:

  • vzorů různých smluv a podání,
  • pomoci s vyplněním formulářů a dotazníků s aktivní účastí uživatele služby,
  • kopií příslušných ustanovení právních norem,
  • pomoc při zprostředkování kontaktu u dalších institucí, či jiných poskytovatelů sociálních služeb,
  • atp.

Konkrétní úroveň podpory je dána konkrétní nepříznivou sociální situací, ve které se uživatel služby nachází.

Poradenství je poskytováno v oblastech:

Odborné sociální poradenství je poskytováno v následujících oblastech. Uvedené číslo značí maximální úroveň podpory:

  1. Sociální dávky poskytované mimo rámec sociální pojištění – 3

    např.: systém dávek, dávky hmotné nouze a státní sociální podpory, příspěvek na péči, atp.

  2. Sociální služby – 3

    např.: sociální poradenství, služby sociální péče a prevence, síť sociálních služeb

  3. Sociální pojištění – 3

    např.: důchodové pojištění, nemocenské pojištění, atp.

  4. Problematika zadlužování občanů – 3

    např.: rodinný rozpočet, práva a povinnosti dlužníků / věřitelů / ručitelů, atp.

  5. Ochrana spotřebitele – 2

    např.: smluvní vztahy, vymáhání práv spotřebitele, atp.

  6. Bydlení – 3

    např.: bydlení v nemovitosti na základě (spolu)vlastnického práva, problematika společenství vlastníků jednotek a bytových družstev, bydlení

    na základě nájemní smlouvy, sociální bydlení, atp.

  7. Veřejná správa – 1

    např.: sociálně právní ochrana dětí, správní řízení, matriční právo, ochrana osobních údajů, atp.

  8. Trestní právo – 1

    např.: trestní právo hmotné, trestní řízení, specifika trestnosti mladistvých, atp.

  9. Ochrana základních práv a svobod – 1

    např.: Listina základních práv a svobod, Veřejný ochránce práv, atp.

  10. Právní systém ČR – 1

    např.: právní systém ČR

  11. Právní systém EU – 1
  12. Daně a poplatky – 1

    např.: daň z nemovitosti, daň z nabytí nemovitosti, správní poplatky, atp.

  13. Zdravotní pojištění a zdravotnictví – 1

    např.: práva a povinnosti pacientů, atp.

  14. Školství a vzdělávání – 1
  15. Pracovně-právní vztahy a zaměstnanost – 2

    např.: práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele, vznik / zánik pracovního poměru, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr,

    odměňování, zaměstnanost, atp.

  16. Rodina a mezilidské vztahy – 3

    např.: vznik / zánik manželství, rodičovská odpovědnosti, osvojení, pěstounství, vyživovací povinnosti (děti, manželé, atp.), atp.

  17. Občanskoprávní vztahy – 3

    např.: účastníci právních vztahů, právní jednání, promlčení, podílové spoluvlastnictví, společné jmění manželů, dědické právo, atp.

  18. Občanské soudní řízení

    např.: soudní pravomoc a příslušnost, exekuční řízení, insolvenční řízení, opravné prostředky, atp.

Odborné sociální poradenství není poskytováno:

  • v oblastech: daňového, obchodního a restitučního práva
  • v situacích, kdy by mohl některé ze stran vzniknout komerční prospěch

Odborným sociálním poradenstvím není:

  • poskytování hmotné a finanční pomoci
  • poskytování ubytování
  • poskytování advokátních/práv­ních služeb (zastupování u soudu, sepisování smluv, žalob či jiných podání)
  • provádění výpočtů daňové povinnosti, důchodů, mezd, poplatků, výše sociálních dávek, úroků, aj.